“Het is niet zo dat mensen hun tanden niet poetsen of niet naar de tandarts gaan omdat ze er geen zin in hebben. Vaak is er veel meer aan de hand. Samen gaan we op zoek naar de oorzaak en de oplossing.”
Karin van Gelder wilde graag mondhygiënist worden en begon aan de opleiding Mondzorgkunde. Helaas kon ze daar niet in verder, maar ze wist wel dat ze in de mondzorg wilde werken. Via een verkorte opleiding tot tandartsassistent en verschillende trainingen en cursussen werkt ze nu al ruim 10 jaar als preventie- én orthodontie-assistent, waarvan de afgelopen 2 jaar bij Dental Clinics Wassenaar.
Waarom heb je gekozen voor het beroep preventie-assistent?
“In het eerste jaar Mondzorgkunde leerde ik veel over werken met het instrumentarium en het behandelen van patiënten. Dat vind ik uitdagender dan assisteren aan de stoel. Daarom heb ik cursussen gevolgd om opgeleid te worden tot preventie- en orthodontie-assistent.
Inmiddels werk ik vooral als preventie-assistent. Daar haal ik ontzettend veel plezier uit. Het geeft mij veel voldoening om kinderen en jongeren te motiveren goed te poetsen en hen het belang van een gezonde mond te leren.”
Wat maakt het zo leuk om kinderen te behandelen?
“Volwassenen zien naar de tandarts, of preventie-assistent, gaan meestal als moeten, terwijl kinderen het vaak nog leuk vinden. Tijdens een afspraak laat ik met plakverklikkers zien waar de tandplak zit. Ik leg ze uit en laat ze zien hoe ze goed moeten poetsen. Bij de volgende afspraak kijken we weer met plakverklikkers waar er tandplak zit. Als er vooruitgang te zien is, zijn ze zo blij!
Soms vinden kinderen het vervelend of erg spannend. Het is aan mij om die angst weg te nemen, zodat ze volgende keer met een lach in de stoel zitten. Bij kinderen moet je vaak out-of-the-box denken. Dat maakt het voor mij een leuke uitdaging.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik woon vlakbij, dus kom ‘s ochtends wandelend naar de praktijk. Ik ben altijd vroeg aanwezig, dan kan ik me rustig omkleden, koffiedrinken en de agenda doornemen. Om 08:00 uur zie ik mijn eerste patiënt. Rond 12:00 uur is het pauze en lunchen we met collega’s in de kantine. Ik zie mijn collega’s weinig gedurende de dag omdat ik veel in mijn kamer zit. De pauze is een mooi moment om bij te kletsen. Daarna werk ik meestal tot 17:00 uur.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Ik ben graag onder de mensen en krijg er energie van om verschillende gezichten op een dag te zien. We hebben hier een vrij internationaal patiëntenbestand. Deze diversiteit spreekt mij aan; andere mensen, andere culturen, andere kijk op de wereld. Daar leer ik ook weer van.
Preventie-assistent is een technisch vak. Het is echt meer dan een beetje tandsteen wegkrabben, je moet er heel handig voor zijn. Ook bestaat het vooroordeel dat je als preventie-assistent vooral “poetsles” geeft. Natuurlijk geef je advies aan patiënten, maar dat is een stuk complexer dan iemand leren poetsen. Het gaat om de preventie van verdere problemen en het bereiken en behouden van een gezonde lach. Met goede reiniging en mondhygiëne kun je zoveel problemen voorkomen.”
Wat maakt jou trots?
“Onlangs heb ik een autistische jongen in de stoel gehad. Hij kreeg veel verschillende adviezen over hoe hij zijn tanden moest poetsen. Dit leverde hem zoveel stress op, dat hij gestopt was met tandenpoetsen. Samen hebben we gekeken wat voor hem het prettigst is. Door de tijd te nemen kwamen we erachter dat hij de smaak van een bepaalde tandpasta heel vies vindt en hebben we een andere smaak geprobeerd. Een maand later kwam hij bij de tandarts: helemaal geen tandplak meer!
Het is niet zo dat mensen niet poetsen of niet naar de tandarts gaan omdat ze er geen zin in hebben. Vaak is er veel meer aan de hand. Samen gaan we opzoek naar de oorzaak en de oplossing. Je moet mensen leren kennen en in mogelijkheden denken. Als je net begint is dat nog wel lastig. Door ervaring op te doen in de praktijk, leer je dat je als preventie-assistent zoveel meer kunt betekenen.
Elektrisch poetsen wordt aangeraden. Voor sommige patiënten is dit financieel niet haalbaar. Ik stel mezelf dan de vraag: waar help ik deze patiënt het meeste mee? Ik leer ze hoe ze handmatig goed poetsen, zodat ze op die manier hun mond gezond houden.
Als patiënten na een paar maanden bij mij terugkomen en ik vooruitgang zie, dan geeft me dat zoveel voldoening. Het maakt me trots dat ik iemand écht kan helpen.”
Hoe is de sfeer op de praktijk?
“Ik werk hier met veel plezier en ga altijd met een lach op mijn gezicht naar de praktijk en weer naar huis. We zijn een hechte club. Buiten werk doen we ook leuke dingen samen: gezellig samen eten of borrelen op vrijdagmiddag.
Het team is ook al een hele tijd stabiel. Een aantal collega’s zit hier al vanaf het begin. De afgelopen jaren zijn er een paar leuke collega’s bijgekomen. Wat dat betreft zitten we hier heel goed. Onlangs hebben we een extra kamer geopend. We zijn flink aan het groeien hier!”
Wat zijn voor jou de voordelen van werken bij Dental Clinics?
“Drie jaar geleden werd de praktijk overgenomen door Dental Clinics. Ik dacht toen wel even: “oei, we worden een keten. Nu moet alles volgens de regeltjes.” Eerlijk gezegd, het valt me alles mee! De regels zijn juist prettig en zorgen voor uniformiteit. Je hoeft niet overal over na te denken, omdat je de regels en richtlijnen volgt. Dat geeft je meer tijd en ruimte.
Wat ik een voordeel vind aan onderdeel zijn van een grote organisatie, is dat er zoveel mogelijk is qua trainingen en cursussen, maar ook de materialen waarmee we werken. We wilden heel graag een Airflow op de praktijk. Dat is een flinke aankoop, maar binnen een grote organisatie kan dat. Onlangs is ook een webinar gegeven over het werken met de Airflow, zodat we de beste resultaten kunnen leveren aan onze patiënten.
Dental Clinics wil dat haar medewerkers goede kwaliteit leveren en investeert daar ook in. Ik heb verschillende orthodontie-trainingen gevolgd en verdiepende cursussen voor preventie. Binnenkort ga ik een training volgen om te leren hoe ik het beste om kan gaan met patiënten met ADHD en autisme. Ik ga naar lezingen die voor preventie-assistenten georganiseerd worden en bekijk vaak het aanbod in de TopMondzorg Academy, ons eigen online leerplatform. Als ik het wat rustiger heb, volg ik daar modules of bekijk ik webinars. Je wordt echt gestimuleerd om jezelf op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen.”
Hoe zie jij je toekomst?
“Het ‘psychologische’ deel van mijn werk vind ik heel leuk. Hier wil ik me graag verder in ontwikkelen. Hoe ga je om met patiënten met extreme angst of een gedragsstoornis? Iedereen verdient goede zorg. Ik wil het deze patiënten makkelijker maken, zodat zij niet hoeven te denken: “help, ik moet naar de tandarts!”. Dat ze geen slapeloze nachten hebben en met minder zorgen in de stoel zitten.”
Zelf aan de slag?
Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met ons via werken@dentalclinics.nl.