“Alle randzaken zijn me uit handen genomen. Ik hoef me niet meer tot op microniveau te gaan bemoeien met van alles en nog wat. Ik kan me volledig op mijn vak richten.”
Na zijn afstuderen runde tandarts-directeur Eric-Jan Wösten samen met zijn vrouw jarenlang een grote praktijk in Duitsland. Na de verkoop ervan in 1993 kwamen ze terug naar Nederland om in Best een nieuwe praktijk op te starten in een woonpraktijkpand. Dat ging zo goed dat uitbreiding noodzakelijk was en het winkelpand van een voormalige tegelhandel werd betrokken. Daarin werden zeven behandelkamers geplaatst en was Eric-Jan klaar voor de toekomst. In april 2018 ging hij samen werken met Dental Clinics en geeft hij nu leiding aan Dental Clinics Best.
1. Wat heeft je doen besluiten om samen te gaan met Dental Clinics?
Toen ik de overstap maakte van onze praktijk aan huis naar de grotere praktijk deed ik dat om een aantal redenen. We groeiden uit onze jas en daarnaast wilde ik mij nog meer gaan specialiseren in implantologie. En dan is het handig als je in volume een flinke praktijk hebt. Maar minstens zo belangrijk: ik zag het tandheelkundige landschap in Nederland veranderen. Van praktijken aan huis naar grotere ‘settings’. Dus toen dacht ik: als ik nu niets doe, dan eindigt het ermee dat ik zelf vast zit en dat wil ik niet. Wil ik ooit een praktijk goed en stressvrij overdragen, dan moet ik daar zelf de voorwaarden voor scheppen. En dat heb ik gedaan. Onze praktijk was succesvol, goed georganiseerd en ik had voor mezelf bereikt wat ik wilde.
Maar zo’n grote praktijk geeft ook heel veel druk. Ik had geluk dat mijn vrouw al die jaren praktijkmanager was waardoor we het toch goed konden handelen. Om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg op een gegeven moment behoefte om los te komen van het ‘eigenaarschap’. Dental Clinics was de partij die graag met ons in zee wilde, de beste voorwaarden bood en mij als tandarts-directeur alle rompslomp uit handen nam. Ik kan mijn vak weer uitoefenen zoals ik altijd al wilde en heb niet meer de druk om alles zelf te moeten doen.
2. Wat vind je het grote voordeel van de samenwerking?
Het voordeel is dat ik me meer met het vakinhoudelijke kan bezighouden en de zekerheid heb dat alles goed geregeld is met de medewerkers en de digitale infrastructuur van de praktijk. Een tandartsenpraktijk is tegenwoordig volkomen afhankelijk van een goed functionerend ICT-systeem. Dat moet niet alleen probleemloos werken, het moet ook veilig zijn en het moet op continuïteit ingesteld zijn. Bij Dental Clinics hebben ze dat allemaal prima voor elkaar. Als ik vroeger op vakantie was dacht ik: als ze me maar niet bellen omdat er problemen zijn met bijvoorbeeld het computersysteem. Nu hoef ik nu alleen te zeggen: bel ICT en die regelen het voor je.
3. Hoe is het overgangsproces in zijn werk gegaan?
Zorginhoudelijk is er in ons geval weinig veranderd, het meest in het oog springend was de verandering van het in de praktijk gebruikte softwarepakket. Dat was even wennen. Ons computersysteem was in de loop der jaren door mij steeds verder aan elkaar ‘geknoopt’. En helemaal gericht op onze praktijk met zijn focus op implantologie, met veel digitale apparatuur waaronder 3D-printers. Dat gaf in het begin wel wat hoofdbrekens om dat om te bouwen, maar daar zijn we goed uitgekomen. In het verlengde daarvan was er ook nog een ‘hick-up’ met het controle-oproepsysteem, maar ook dat loopt inmiddels perfect. De rest van de overgang verliep soepel, zowel personeel als patiënten reageerden positief.
4. Waarin zitten voor jou als tandarts-directeur de veranderingen?
Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor alles dat ook maar enigszins praktijk-gerelateerd is, tot en met de keuze van het merk servetjes en dat soort zaken. Ik was naast tandarts ook nog ICT-er, inkoper, manager etc. Nu is dat heel anders. Alle randzaken zijn me uit handen genomen. Ik hoef me niet meer tot op microniveau te gaan bemoeien met van alles en nog wat. Ik kan me volledig op mijn vak richten. Ik doe controles, ik plan, stuur aan en neem beslissingen, ik begeleid junior medewerkers in de praktijk en als collega’s problemen hebben, kijk ik mee, denk ik mee en soms voer ik ook dingen uit. Ik ben niet zo’n tandarts die in zijn eigen hok gaat zitten en niet gestoord wil worden. Daarnaast ben ik druk met alles wat in onze praktijk met implantologie te maken heeft, geef ik les aan het ACTA in Amsterdam en bekleed ik functies bij de KNMT en de SGIM. Heb ik voor dat laatste meer tijd dan voorheen? Nee, dat niet. Maar ik houd wel meer vrije tijd over!
5. Hoe wordt de kwaliteit van zorg gewaarborgd?
Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is een van de speerpunten van Dental Clinics. Kwaliteit is een optelsom van veel dingen: mensen, organisatie, visie, apparatuur, werkwijzen en protocollen. Wat dat laatste betreft: alles is geprotocolleerd bij Dental Clinics. Voor ons was dat geen probleem, want wij waren ook al een door-en-door georganiseerde praktijk.
Protocollen zijn gewoon belangrijk. Ze zorgen voor voorspelbaarheid en veiligheid in de behandelingen. En dan niet alleen in tandheelkundig technische zin. Het is wel zo prettig dat als je een behandeling plant er een anamnese is waarin staat dat die bewuste patiënt bloedverdunners gebruikt.
6. Waar ben je trots op?
Ik ben trots op het feit dat ik samen met mijn vrouw een succesvolle praktijk heb kunnen bouwen waar kwaliteit hoog in het vaandel stond en dat die praktijk nu is opgegaan in een organisatie die net als wij altijd voor het beste gaat. Daardoor zijn al je inspanningen niet voor niets geweest. Ik spreek op feestjes nog wel eens andere tandartsen die hun praktijk verkocht hebben en soms hoor je dan: ‘Wat een drama, ik werk er zelf al niet meer want ik kon er niet meer tegen.’ Dat heeft mij er lange tijd van weerhouden om de overstap te maken. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat ik uiteindelijk heel goed heb gekeken met wie ik in zee ging.
7. Wat zie je als uitdagingen voor de toekomst?
Mijn uitdaging ligt in het hoog houden van de patiënttevredenheid en waar mogelijk nog verbeteren. Daarnaast wil ik graag de verwijspraktijk voor implantologie nog verder uitbouwen. Dat is echt mijn stokpaardje. We hebben nu een TRIOS intra-orale scanner in de praktijk waardoor we in combinatie met de CBCT en 3-D printer een compleet digitale workflow in de planning en uitvoering hebben in de implantologie. We kunnen nu in de planningsfase sneller dan ooit werken en daarnaast mooi, modern en voorspelbaar implanteren. Dat is geweldig.
Dit alles heeft te maken met de digitalisering. Die zorgt ervoor dat in de tandtechniek extreem veel verandert. Het is echt ‘disruptive innovation’ wat daar plaatsvindt. De hele tandtechniek gaat om. De toekomst biedt wat dat betreft enorm veel en ik ben blij dat ik daar deel van uitmaak. Ik kijk nog lang niet uit naar mijn pensioen.
Interesse om aan de slag te gaan als tandarts-directeur?
Onze missie is om onze patiënten een onbezorgde en stralende lach te bezorgen. Want lachen is leven! Wil jij ons hierbij helpen? Neem geheel vrijblijvend contact op met onze recruiters, Zij vertellen je graag meer over het leidinggeven aan een eigen praktijk.