“Als je hart hebt voor je patiënten en ze goed behandelt, dan doen ze dat ook naar jou toe, dat is een wisselwerking”
Deze maand interviewen we Marlies Santing. Zij is werkzaam als mondhygiënist bij Dental Clinics Colmschate. Marlies heeft na haar afstuderen gewerkt voor een aantal andere praktijken, waaronder een groepspraktijk en een vrije vestiging van twee personen, waarvan zij er één was. Hier kreeg ze op een gegeven moment toch weer de behoefte aan de dynamiek en diversiteit van een grotere groepspraktijk.
1. Waarom heb je voor Dental Clinics gekozen?
Dat heeft deels te maken met waar ik vandaan kwam. Ik werkte in een vrije vestiging van twee personen, de eigenaresse en ik. Dat was heel erg leuk, maar ik vond het na een aantal jaren toch te beperkt. Daar kwam bij dat ik regelmatig gefrustreerd raakte van alle rapportage die wij vanuit de vestiging naar de verwijzers moesten sturen. Dan stuurde je weer een briefje naar de tandarts met de mededeling dat bijvoorbeeld patiënt A was geweest en dat het beter was voor de hele kwaliteit van de behandeling om het zus of zo te doen. Daar werd dan geen gehoor aan gegeven. Je kreeg niet het gevoel dat je aan het samenwerken was. Ik wilde toen gewoon naar praktijk waar de tandarts bij inzit. Waar je kan zeggen: kom eens even kijken, dit gaat toch zo niet. En dat je dan met zijn tweeën à la minute tot de juiste beslissing komt. Om een lang verhaal kort te maken: dat vond ik bij Dental Clinics.
2. Wat vind je het leukste aan werken bij Dental Clinics?
Het leukste is het misschien niet, maar makkelijk vind ik vooral de duidelijkheid in de praktijkrichtlijnen waarmee we werken. Dat is lang niet altijd overal het geval, ik spreek uit ervaring. Ietwat gechargeerd zou je kunnen zeggen: we weten het allemaal wel, maar we doen het allemaal niet. Bij Dental Clinics is dat echt anders. Niet dat ze iets speciaals doen, maar ze voeren gewoon de protocollen uit zoals die opgesteld zijn door de Nederlandse Vereniging van Parodontologie. Die protocollen worden opgesteld door Nederlandse en ook Europese vakgroepen. In Nederland is dat de NVvP. Deze protocollen worden op de universiteiten en hogescholen aangeleerd en die moet je in de praktijk ook strikt toepassen. Dental Clinics maakt zich daar hard voor. Maar niet op een belerende manier. Gewoon door eens te komen kijken waar je tegenaan loopt in de praktijk en wat je dan moet doen. Of door je cursussen te laten volgen of door invulmethodes om patiëntendossiers compleet te maken en te houden. Allemaal praktische handvatten, die – en daar gaat het uiteindelijk om – altijd de patiënt ten goede komen. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is. En dat is voor veel zorgverleners prettig, ook voor mij. Structuur, regelmaat, ritme: ik vind dat comfortabel.
3. Bij Dental Clinics Colmschate zijn jullie bezig met een nieuw paroteam. Hoe gaat dat?
Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Er is in het verleden nogal wat verloop geweest en we proberen nu vooral rust en eenheid te brengen. Er is onlangs een nieuwe mondhygiëniste aangenomen en over niet al te lange tijd gaan we een nieuwe paro-preventieassistente opleiden. Ook staat er voor komende periode een vergadering met de preventieassistentes op de agenda. Dan bespreken we hoe we samenwerken. Ik voel me er verantwoordelijk voor dat dit alles gaat lopen. Ik wil graag dat iedereen in het toekomstige team het naar de zin heeft en zich gewaardeerd voelt. En uiteraard de best mogelijke zorg gaat verlenen.
4. Wat maakt jouw dag geslaagd?
Wat ik bijna elke dag weer merk en leuk vind, is dat mensen vaak erg opzien tegen de behandeling en dan tevreden en opgelucht de praktijk weer verlaten. Patiënten zijn doorgaans altijd blij en dankbaar als je duidelijk vertelt wat de problemen zijn en wat de behandelingsmethoden zijn. Sommige patiënten zijn zo blij met je inspanningen en het resultaat dat is geboekt, dat ze wat lekkers voor je meebrengen. Dat maakt mijn dag zeker goed. Maar je hebt ook patiënten die als je 5 minuten uitgelopen bent, niet te genieten zijn. Zelfs als je je hebt geëxcuseerd. Dat soort mensen snap ik niet, ik ben nu eenmaal geen robot.
5. Hoe zie jij je professionele toekomst voor je?
Graag zou ik in de toekomst mijn functie als mondhygiëniste willen combineren met een functie ‘achter de schermen’. Kennis overbrengen of me meer bezighouden met werkprocessen. Als ik nu naar agenda’s kijk, naar planning, naar snelheid en hoe mensen werken, dan zie ik altijd verbeterpunten. Die processen vind ik interessant. Hoe kun je nog betere kwaliteit bieden, nog efficiënter werken, nog betere nascholing verzorgen enz.. Het heeft er ook mee te maken dat ik continu uitdaging nodig heb. Ik houd van afwisseling.
6. Wat zou je toekomstige collega’s willen meegeven?
Ik ben een positief ingesteld persoon en eigenlijk altijd goedgehumeurd. Mijn boodschap is dus ook positief: maak van elke dag een feestje en zorg goed voor je patiënten. Uiteindelijk krijg je de patiënten die je verdient. Als je hart hebt voor je patiënten en ze goed behandelt, dan doen ze dat ook naar jou toe, dat is een wisselwerking. En patiënten die hun afspraken nakomen, die therapietrouw zijn en waarmee je het gezellig hebt in de behandelkamer, die gun ik iedereen.
7. Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben gek op paarden en paardrijden. Drie dagen in de week ga ik na mijn werk paardrijden. Ik werk 32 uur en houd de vrijdag speciaal vrij voor de paardensport. Ik rij wedstrijden voor de Military. Daarnaast vind ik het leuk om bootcamp te doen en we gaan vaak mee de hele familie skiën. En als ik in een minder actieve bui ben, ga ik graag uit eten met mijn partner en/of met vrienden.
Zelf aan de slag?
Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met onze recruiters via werken@dentalclinics.nl.