“Een vliegende start bij Dental Clinics.”
Naam: Sophie Dahlmans
Leeftijd: 24
Beroep: Tandarts
Onze collega sinds: september 2018
Werkzaam bij: Doetinchem Lohmanlaan
Datum interview: december 2018
Na eerste gesprek meteen enthousiast
Na mijn afstuderen aan de Radboud Universiteit in juni 2018 ben ik op zoek gegaan naar werk in de omgeving van Nijmegen. Ik werd via een collega getipt over een praktijk van Dental Clinics aan de Lohmanlaan in Doetinchem. In eerste instantie wist ik niet zeker of een keten wel was waar ik naar zocht, omdat ik daar wel eens wat mindere verhalen over had gehoord, bijvoorbeeld dat je als tandarts een bepaalde omzet moet draaien. Dat vooroordeel bleek geheel onterecht, zoals je verderop kunt lezen.
Ik besloot het een kans te geven en was na het eerste gesprek meteen enthousiast. De medewerkers waren aardig en open en de praktijk was erg groot en mooi.
Verre reis in het verschiet
Tijdens het gesprek gaf ik aan dat ik nog graag een verre reis wilde maken na een paar maanden werken. Dat was geen probleem. Sterker nog; Allard, de tandarts-directeur, heeft me alleen maar aangemoedigd. Hij zei: hartstikke leuk, dat moet je doen, nu heb je nog de kans. Die aanmoediging vond ik heel erg fijn.
Altijd terugvallen op mijn collega’s
Mijn start bij Dental Clinics Doetinchem Lohmanlaan verliep soepel. Natuurlijk is het in het begin enorm wennen om er ‘alleen’ voor te staan. Alleen tussen aanhalingstekens, omdat ik heb ervaren dat ik op elk moment wanneer ik wil collega’s erbij kan halen. Collega’s vinden het juist leuk om mee te denken en geven op een positieve manier feedback (‘precies, zo zou ik het ook doen!’ of ‘goed over nagedacht, heb je deze optie ook overwogen?’).
Omdat het een groot team is met veel collega’s, heeft er altijd wel iemand tijd. Zelfs de tandartsen met meer ervaring overleggen zo nu en dan met elkaar. Daarnaast hebben we maandelijks een tandartsenoverleg waarin we elkaar moeilijke casussen voorleggen. Heel leerzaam!
Zelf bepalen hoeveel tijd ik nodig heb
Wat ook fijn is, is dat ik voor mijn behandelingen zelf mag bepalen hoeveel tijd ik nodig heb. Toen ik na mijn afstuderen nog zomervakantie had en mijn agenda opgevuld werd, had ik een lijstje doorgegeven aan de balie met geschatte tijden voor bepaalde behandelingen. Hier werd altijd goed rekening mee gehouden.
Bij patiënten die ik zelf heb gezien en voor behandeling terugkomen bij mij, stuur ik zelf de gewenste afspraaktijd door naar de balie. Erg handig. De veelgehoorde uitspraak dat je bij organisaties als deze een bepaalde omzet moet draaien, is dus absoluut niet waar. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. In het begin keek ik zelfs af en toe mee bij een collega zodat ik kennis kon maken met de materialen. Mijn agenda werd dan geblokt. Dat was allemaal geen probleem!
Op elkaar ingespeeld
Een van de grote voordelen hier aan de Lohmanlaan is dat iedereen goed op elkaar is ingespeeld en alles op rolletjes loopt. Ik weet nog dat ik in mijn eerste werkweken veel te vroeg aankwam bij de praktijk en op de vroege morgen al een flink aantal assistentes bezig zag, met de sterilisatie, het opstarten van de kamers, aan de balie etc. Alles is geregeld voor 8 uur zodat de tandartsen dan direct kunnen beginnen. Je wordt als tandarts bij Dental Clinics ontzorgd. Je hoeft bijvoorbeeld geen factuur te sturen aan het einde van de maand, dat wordt allemaal keurig voor je in orde gemaakt.
Goed opgeleide assistentes
Daarnaast zijn de assistentes goed opgeleid en erg betrokken bij de behandeling. Ze typen alvast mee als jij met de patiënt in gesprek bent (natuurlijk loopt de tandarts dit altijd zelf nog even na), komen met goede ideeën en houden de planning in de gaten. Zo kwam laatst, toen ik een keer krap zat met de tijd, een preventie-assistente aan mij vragen of ze alvast alginaatafdrukken moest maken bij een patiënt van mij. Scheelde weer 10 minuten uitloop!
De balie-assistentes doen veel administratief werk en zijn opgeleid om veel vragen al via de telefoon te beantwoorden. Soms als ze er niet uitkomen leggen ze een briefje neer, dan reageer jij daarop en bellen zij ook weer netjes de patiënt terug. De agenda is mooi gevuld en als iemand afzegt, doen de dames hun best het gat nog op te vullen.
Kortom, enorm fijn dat je je als tandarts zo veel mogelijk kan bezighouden met het uitoefenen van je vak.
Het project ‘Gewoon Gaaf’
Tijdens een tandartsenoverleg constateerden we dat jeugdige patiënten nog steeds te veel cariës hebben. Terwijl dat met de juiste voorlichting en medewerking van de ouders gemakkelijk is te voorkomen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar wel meer van wist en dat ik graag het cariëspreventieprogramma ‘Gewoon Gaaf’ wilde oppakken.
Bij ‘Gewoon Gaaf’ werken we met een individuele recall-termijn voor elk kind, die wordt bepaald aan de hand van een puntensysteem. Voor diverse factoren worden bij de controle door de tandarts punten berekend. Bijvoorbeeld voor de aanwezigheid van plaque, voor cariësactiviteit, voor de medewerking van de ouders enzovoorts. Hoe meer punten, hoe hoger het risico, hoe sneller het kind terugkomt bij de preventie-assistente. Daar krijgen kinderen instructies, wordt een poetsformulier ingevuld en krijgen ze samen met hun ouders spelenderwijs uitleg om hun gebitten ‘Gewoon Gaaf’ te houden. Uit onderzoek blijkt dat het voor meer dan 70% cariësreductie kan zorgen!
Terugblik op de eerste maanden
Voordat ik zo meteen voor een paar maanden er tussenuit ga voor een verre reis, kan ik terugkijken op een prettige en leerzame start. Ik heb gemerkt dat ik het vooral leuk vind als ik patiënten blij kan maken. Dat kan een oudere patiënt zijn bij wie een prothese wordt aangepast en die erna weer een stuk beter kan eten, maar ook een klein meisje dat na lang proberen uiteindelijk toch in de stoel durft.
Sowieso is het leuk om te horen als patiënten zeggen: ‘mag ik de volgende keer weer bij jou terugkomen.’
Al met al heb ik een vliegende start gemaakt bij Dental Clinics. Ik ga nu lekker genieten van mijn vakantie om vol energie weer terug te komen.
Zelf aan de slag?
Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met onze recruiters via werken@dentalclinics.nl.