“Mondhygiënist is veel meer dan alleen het technische aspect van je vak goed beheersen. Het is vooral mensenwerk.”
Wie bij Dental Clinics in Heerlen naar de mondhygiënist gaat, heeft grote kans in de stoel bij Brahim Lakdimi terecht te komen. Als een van de drie mondhygiënisten werkt hij inmiddels al zeven jaar naar volle tevredenheid bij Dental Clinics. Toen hij na zijn afstuderen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen aan de slag ging in Heerlen dacht hij in eerste instantie dat het maar voor een paar maanden zou zijn. De afstand tussen woonplaats Roermond en de praktijk in Heerlen zou op termijn zo maar eens de grote spelbreker kunnen gaan worden. De goede sfeer, het teamgevoel en de intensieve samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist bleken gelukkig vele malen sterker. Tot grote vreugde van zowel collega’s als patiënten.
Hoe ziet een reguliere werkdag van je eruit?
Ik begin de ochtend met het opstarten van mijn kamer, ik leg dan alle benodigde materialen klaar. Daarna neem ik mijn programma voor de dag door en bekijk ik of er geen bijzonderheden zijn waar ik die dag rekening mee moet houden. Om 8 uur heb ik altijd mijn eerste afspraak staan. Mijn programma bestaat voornamelijk uit implantaatcontroles, parodontale onderzoeken, nazorg, preventieve behandelingen en periodieke mondonderzoeken. Heb ik bijvoorbeeld een implantaatcontrole dan kijk ik of er geen beschadigingen aan de implantaten en de steg zitten, of het weefsel gezond is en of er geen ontstekingen zijn. Vervolgens maak ik de implantaten en de rest van het gebit schoon.
Vertel eens wat over jullie team
Het behandelteam op het gebied van preventie en parodontale zorg bestaat bij ons uit drie mondhygiënisten, één paro preventie-assistente en drie preventie-assistentes. Iedereen heeft zijn eigen werkterrein. Binnen het team is er vaak uitvoerig overleg over de behandelvoortgang van patiënten, verbeteringen, nieuwe materialen, behandelplannen etc. Ook sturen we elkaar taken via het programma Exquise om de zorg goed op elkaar af te stemmen. Er heerst hier een open en gezellige sfeer. Wij kunnen ieder moment bij elkaar aankloppen voor vragen of hulp en dat maakt het werken binnen dit team ontzettend plezierig.
Hoe is de samenwerking met de tandarts en het team?
In een algemene praktijk is parodontologie teamwork bij uitstek. Tandarts, mondhygiënist en (paro) preventie-assistent zijn gezamenlijk nauw betrokken bij goede zorg voor de patiënt. Wat mij van begin af aan in Dental Clinics Heerlen heeft aangetrokken, was de intensieve samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist. Een patiënt wordt zelden door alleen een tandarts of alleen een mondhygiënist gezien. Dit betekent dat je allebei aan een patiënt werkt, dus ook samen zorg draagt voor een goede voortgang van de behandelingen. Bij het opstellen van een behandelplan of een zorgplan voor een patiënt gaan de behandelend tandarts en mondhygiënist samen zitten om dit naar alle zorgvuldigheid op te stellen.
Zorgplanoverleg
Daarnaast hebben wij één tot twee keer per maand een zorgplanoverleg. Hierin kunnen alle behandelaren een casus inbrengen waar hij of zij een vraag over heeft. Hier kijken we met zijn allen naar en dan discussiëren we er over. Daar komen soms hele interessante dingen naar voren waar je als behandelaar aanvankelijk niet aan dacht. Dit houdt je erg scherp en je blijft je daardoor ook ontwikkelen, wat natuurlijk weer bijdraagt aan de algehele kwaliteit. Meerdere mensen samen weten meer dan één. Wij sluiten dit overleg altijd af met een borrel in een café hier in het centrum! Dat is altijd gezellig en het zorgt voor nog meer binding met elkaar.
Wat doen jullie om de kwaliteit van zorg binnen jullie team zo optimaal mogelijk te krijgen?
Er is veel overleg binnen het team. Door met verschillende disciplines en collega’s naar een patiënt te kijken krijg je vaak ook het beste zorgplan voor een patiënt. Zo blijf je de kwaliteit waarborgen. Tevens houd je je als mondhygiënist bezig met hetgeen waar je voor gestudeerd hebt. Andere taken zoals de omloop etc. worden je allemaal uit handen genomen. Je kunt je hierdoor helemaal focussen op de zorg. Binnen Dental Clinics wordt er heel veel aandacht besteed aan het werken volgens richtlijnen. Dit betekent dat er voor iedere behandeling richtlijnen en protocollen zijn die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Ook op deze manier waarborgen wij de kwaliteit van de zorg.
Verder wordt er jaarlijks door Dental Clinics een congres verzorgd. Dit is geheel kosteloos voor de medewerkers. Hierbij komen verschillende sprekers uit het vak een voordracht houden over een bepaald onderwerp, denk hierbij aan parodontologie, cariologie, implantologie etc. Dit is vaak bijzonder interessant en leerzaam. Doordat het georganiseerd wordt voor alle Dental Clinics praktijken in Nederland, kom je ook in contact met anderen buiten je eigen praktijk. Met hen voer je dan gesprekken over hoe zij dingen aanpakken in de praktijk en dat kun je weer meenemen. En tot slot maak je er vrienden of je komt ze er tegen.
Wat zijn de mogelijkheden om je verder te ontwikkelen bij Dental Clinics?
Dental Clinics zorgt ervoor dat je vooruit blijft gaan en legt de lat hoog. Er worden regelmatig cursussen en nascholing aangeboden waar je je voor kunt aanmelden. Ook is er een eigen visitatie-programma voor de mondhygiënisten. Hierbij ga je als mondhygiënist een andere mondhygiënist uit een andere praktijk visiteren. Je kunt dan zien hoe anderen het doen en bepaalde problemen aanpakken. Dit draagt niet alleen bij aan je eigen ontwikkeling, het is ook leuk en gezellig!
Naast mijn werkzaamheden in de praktijk zit ik in de kwaliteitscommissie parodontologie van Dental Clinics. Hierin proberen wij op landelijk gebied verbeteringen door te voeren voor de praktijken van Dental Clinics om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. Dit vind ik mooi om te doen en bovendien ontwikkel ik mezelf ook op andere vlakken binnen het vak. Daarnaast ben ik kaderlid van het NVM, hiervoor organiseer ik twee keer per jaar een bijeenkomst voor alle mondhygiënisten uit de regio Limburg.
Wat maakt voor jou een werkdag geslaagd?
Mijn werkdag is niet alleen geslaagd als ik mijn werk goed heb gedaan en de patiënten tevreden zijn, maar ook als ik fijne gesprekken heb kunnen voeren met mijn patiënten. Communicatie is heel belangrijk in ons vak. Dat helpt je ook om bijvoorbeeld oudere of kwetsbare patiënten op hun gemak te stellen. Een van mijn mooiste ervaringen is een patiënt die we stapje voor stapje van zijn angst voor de tandarts/mondhygiënist hebben afgekregen en die nu met plezier langskomt. Ik vind het ook prettig om te werken met oudere mensen. Die hebben een levenservaring waar je zelf ook nog wat van kunt opsteken. Mondhygiënist is veel meer dan alleen het technische aspect van je vak goed beheersen. Het is vooral mensenwerk.
Zelf aan de slag?
Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met onze recruiters via werken@dentalclinics.nl.