De ervaring van Mohammad

“Er is ruimte voor overleg en we helpen elkaar een handje als dat nodig is”

Tandarts Mohammed

Naam: Mohammad Hassan

Leeftijd: 26

Beroep: tandarts

Onze collega sinds 2015

Werkzaam in: Nootdorp


Het viel mooi op zijn plek

Ik ben bij Dental Clinics terechtgekomen via een oud-collega van mij. Hij werkte hier in Nootdorp en gaf aan dat het een leuke groepspraktijk was, waar ik mezelf kon ontwikkelen en waar ze behoefte hadden aan een tandarts met affiniteit voor kindertandheelkunde. Aangezien ik me tijdens mijn studie verdiept had in pedodontologie en ik natuurlijk ook al de nodige praktische ervaring op dit gebied had opgedaan in een (verwijs)praktijk in Den Haag, viel alles mooi op zijn plek.

Ik werk hier nu ruim twee jaar. In het begin combineerde ik het nog met werkzaamheden voor twee andere praktijken, maar er was hier op een gegeven moment zo veel werk dat ik de knoop heb doorgehakt en nu alleen voor Dental Clinics Nootdorp werk.

Alles wordt geregeld

Het werk buiten de behandelkamer (facturen, bestellingen, apparatuur, lezingen) is hier uitstekend geregeld. We hebben een praktijkmanager voor de algemene vragen, één van de assistentes doet de bestellingen, één van de assistentes houdt zich bezig met klachtenbehandeling, etc. Ik kan me volledig focussen op mijn werk.

Wat ik fijn vind, is dat je hier als tandarts veel zelf kunt bepalen, bijvoorbeeld over apparatuur en/of instrumenten waar je graag mee werkt. Ik heb in het verleden onderzoek gedaan naar uithardlampen en een bepaalde lamp was bijzonder goed. Daar werk ik dus graag mee en die hebben ze hier voor mij in huis gehaald. Bij apparatuur waarbij flinke bedragen mee gemoeid zijn, is er natuurlijk overleg. Maar dat spreekt voor zich.

Goede samenwerking

Dental Clinics Nootdorp is een grote groepspraktijk met negen behandelkamers, waarvan er acht continu worden gebruikt: zes door de tandartsen en twee door de mondhygiënisten. We werken hier met drie dagdelen: ochtend, middag, avond. Goed samenwerken en overleg zijn dus zeer belangrijk. Ik werk in een team waar ik het erg goed kan vinden met mijn collega-tandartsen. Er is ruimte voor overleg en we helpen elkaar een handje als dat nodig is. Zo vraag je bij een röntgenfoto wel eens of een collega even wil meekijken als je wat twijfels hebt over de diagnose. Of in het geval van een zeer moeilijke wortelkanaalbehandeling, dan ‘sluit je soms tijdelijk af’ en probeer je zo snel mogelijk overleg te hebben met de endodontoloog. We proberen hier zoveel mogelijk met vaste tandarts-assistentkoppels te werken. Dat is in de praktijk wel eens lastig, omdat er ook veel parttime wordt gewerkt.

Goede klik met de patiënten

Wat ik ook prettig vind, is dat ik op mijn eigen manier kan werken. Bij kleinere praktijken wil het nog wel eens voorkomen dat je een kant wordt opgestuurd waar je niet helemaal achter staat. Dat is hier zeker niet het geval. De tandarts-directeur weet hoe ik werk en we hebben elkaars vertrouwen. Ik had ook al snel een goede klik met de patiënten.

Hoe je wordt ervaren als tandarts hangt trouwens niet alleen van het ‘technische’ gedeelte af. Je moet ook communicatief zijn en goed kunnen overbrengen wat je gaat doen en waarom je dat gaat doen. Je kunt technisch nog zo’n perfecte tandarts zijn, maar als je communicatie niet in orde is, zullen een aantal patiënten toch niet tevreden met je zijn. Gelukkig besteden ze ook in de opleiding steeds meer aandacht aan het sociaal-communicatieve stuk.

Advies en tips

Bij Dental Clinics is kwaliteit van het grootste belang. De tandartsen werken hier dan ook volgens bewezen procedures die zijn gebaseerd op richtlijnen van de beroepsverenigingen en wetenschappelijke verenigingen in de mondzorg. ‘Evidence based’, daar gaat het om. Als bijvoorbeeld uit goed onderbouwde en uitgevoerde onderzoeken blijkt dat een bepaalde procedure leidt tot het beste resultaat bij een wortelkanaalbehandeling, dan is het vanzelfsprekend dat we dat verkiezen boven een procedure waarbij minder of geen goede resultaten zijn uitgekomen.

Kwaliteit is daarnaast ook gebaat bij goede samenwerking en communicatie. De meeste tandartsen geven elkaar advies en tips. We communiceren veel met elkaar over elkaars behandelingen. Zo praten we ook over hoe bepaalde behandelingen beter kunnen. Kortom, er is veel intercollegiaal overleg.

Aandachtsgebied kinderen en angstige patiënten

Bij Dental Clinics Nootdorp zijn mijn aandachtsgebieden: kinderen en angstige patiënten. Ik heb me daar tijdens mijn studie in verdiept en later in de praktijk ook veel ervaring mee opgedaan. Vaak is het een kwestie van tijd nemen, rust uitstralen en goed uitleggen wat je doet. Dit geldt voor zowel kinderen als angstige volwassen patiënten. Daarmee kan je de meeste patiënten wel mee helpen. Toch is dat in de praktijk soms lastiger dan de meeste mensen denken. Behalve het behandelen van gaatjes let je ook op het gedrag en persoonlijkheid van een persoon. Dit moet je goed kunnen inschatten en beoordelen. Je moet vooral heel veel geduld hebben.

Kennisuitwisseling en jezelf ontwikkelen

De collega’s onderling leren veel van elkaar. Tijdens overleg, maar ook tijdens de pauze en na werktijd praten we veel met elkaar. Daarbij is het wel fijn dat het hier een praktijk is met meerdere differentiaties. Daar steek je toch weer iets extra’s van op. Daarnaast heb ik een WhatsApp-groep met andere collega’s en studiegenoten waarbij we ook kennis uitwisselen. Ook zijn er regelmatig uitnodigingen voor lezingen vanuit Dental Clinics en is er één keer per jaar een groot congres waar je collega’s ontmoet en ervaringen deelt. Wat betreft mijn eigen verdere ontwikkeling: naast kindertandheelkunde heb ik implantologie altijd zeer interessant gevonden en ik probeer mezelf daar ook verder in te verdiepen. Ik loop een halve dag per week met een implantoloog mee om mezelf te ontwikkelen en hoop in de toekomst zelf te implanteren.


Zelf aan de slag?

Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met onze recruiters via werken@dentalclinics.nl.