De ervaring van Elsemieke

“Eén van mijn patiënten woont in Spanje. Ieder halfjaar komt ze terug voor haar afspraak. Ze vindt het hier zo fijn, dat ze er speciaal voor naar Veenendaal komt!”

Elsemieke Mastebroek is in 2016 als tandartsassistent begonnen bij Dental Clinics Veenendaal de Vallei. Sinds maart 2023 is ze werkzaam als paro-preventieassistent. Daarnaast werkt ze één dag in de week bij Dental Clinics Ede Bellestein

Als paro-preventieassistent heeft ze haar eigen agenda. Dat biedt haar meer vrijheid, iets wat Elsemieke erg goed bevalt. 


Waarom heb je gekozen voor het beroep paro-preventieassistent?

“Ik ben begonnen als tandartsassistent en kreeg toen de kans om de opleiding tot preventie-assistent te volgen. Dat leek me erg leuk. Eerst wilde ik graag een combi-functie behouden; afwisselend tussen tandartsassistent en preventieassistent. Het assisteren aan de stoel vond ik erg leuk en ik werkte veel samen met één tandarts. 

Als je wil doorgroeien tot paro-preventieassistent moet je binnen een aantal jaar na het afronden van de preventieassistentenopleiding beginnen met de PPA-opleiding, anders moet je een ingangstoets doen. Dat wilde ik liever niet. Dat begrepen ze bij de praktijk goed en hier wilden ze graag in meedenken. Daarnaast was er ruimte voor een paro-preventieassistent dus kon ik aan de opleiding beginnen. 

Als preventieassistent werk je veel met kinderen. Dat vinden veel preventieassistenten ook zo leuk aan het werk. Ik werk zelf liever met volwassenen. Een paar kinderen in de stoel vind ik leuk, maar de hele dag hoeft van mij niet. 

Als paro preventie-assistent behandel je voornamelijk volwassenen. Dat was voor mij dus ook een reden om de opleiding te volgen. Daarnaast vind ik het meer uitdaging bieden. De patiënten die ik behandel hebben vaak wat ingewikkeldere tandvleesproblemen. Het is mijn doel om samen met de patiënt ervoor te zorgen dat het tandvlees gezond wordt én blijft, door grondig te reinigen en advies te geven over het bereiken en behouden van een goede mondgezondheid.” 

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk vind ik mijn vaste patiënten. Ik leer deze patiënten echt kennen en zie de vooruitgang en verbetering. Als je iemand één keer in de stoel hebt, kan het best zijn dat ze niet naar je advies luisteren. Zodra je iemand kent en een band hebt en daarmee ook weet wat er speelt in zijn of haar leven, is dat anders. Dan kan ik hier echt op inspelen tijdens de behandeling. 

Ik zie vaak patiënten die slecht poetsen, geen stokers gebruiken en diepe pockets hebben. Samen een gezonde mond bereiken, is voor mij een mooie uitdaging.” 

Wat is jouw meest bijzondere patiëntervaring?

Eén van mijn patiënten woont in Spanje. Ze vindt het hier zo fijn, dat ze ieder halfjaar terug naar Veenendaal komt voor een gebitsreiniging. Dat vind ik echt heel erg leuk en een enorm compliment. Ze neemt dan ook altijd wat lekkers mee. Heel lief! 

Ik probeer er voor iedere patiënt iets gezelligs van te maken. Ik maak graag een praatje met ze: heb je een leuk weekend gehad? Patiënten hebben vaak niet zoveel zin in de afspraak, dus is het aan mij om voor een positieve ervaring te zorgen. Na de afspraak maak ik een korte notitie van waar we over gesproken hebben, zodat ik er bij de volgende afspraak naar kan vragen. 

Een tijd terug behandelde ik een vrouw die minder goed poetste en geen stokers gebruikte. Door interesse te tonen en vragen te stellen, vertelde ze mij dat ze in scheiding lag. Dan begrijp ik wel dat je iets anders aan je hoofd hebt en er niet aan toekomt om stokers te gebruiken. Bovendien is stress ook niet goed voor je gebit.  

Doorvragen hoort er wat mij betreft echt bij. Ik wil graag iemands achtergrond weten. Dat helpt me echt in mijn werk. Er zit meestal een reden achter een slechte mondgezondheid. Door vragen te stellen, kan ik begrip tonen en kunnen we samen tot een oplossing te komen.  

In lastige situaties richt ik me op één probleem per keer. Als iemand door stress slecht poetst, heeft het weinig zin om degene te pushen ook stokers en ragers te gebruiken. Eerst richten we op goed poetsen. Zodra dat onderdeel van de routine wordt, gaan we door naar het volgende. Beter eerst één ding goed, dan alles half.” 

Wat maakt je trots in je werk?

“Blije patiënten! Sommige patiënten zijn heel verlegen of angstig en kijken me bij een eerste afspraak nauwelijks aan. Door rustig een band op te bouwen, groeit het vertrouwen. Als ze me bij een vervolgafspraak met een grote glimlach begroeten, maakt mij dat trots. 

Onlangs had ik een jonge patiënt die altijd met zijn moeder naar de afspraak kwam. Aan het eind van de afspraak zei hij tegen zijn moeder: ‘Volgende keer ga ik wel alleen hoor, mam. Ik ken deze mevrouw nu.’ Dat vind ik heel leuk.” 

Wat vind je een voordeel van werken bij Dental Clinics?

“Ik vind het ontzettend fijn dat we bij Dental Clinics met omloopassistenten werken. Voordat ik hier werkte, werkte ik bij een kleinere praktijk. Daar verzorgden we de omloop zelf. Nu hoef ik daar niet over na te denken en kan ik me volledig richten op de behandeling van de patiënt. De schone spullen liggen altijd klaar en ik kan direct aan de slag. Dat is echt goed geregeld! 

Wat ik ook echt een voordeel vind, is de vrijheid die ik krijg. Als paro-preventieassistent heb ik een eigen agenda en kan ik mijn tijd behoorlijk flexibel indelen. Ik werk 34,5 uur verspreid over 4 dagen. Maandag en dinsdag is onze praktijk tot later open en werk ik van 08:00 tot 18:30 uur. Als ik een keer een uur later wil beginnen, dan werk ik een uurtje langer door. En als het een keer voorkomt dat het nodig is dat ik twee extra patiënten zie, dan is dat voor mij ook geen probleem. De flexibiliteit komt van twee kanten, waardoor veel mogelijk is en ik veel vrijheid heb. Voor mij werkt dat perfect.”  

Hoe wordt ontwikkeling gestimuleerd binnen Dental Clinics?

Binnen Dental Clinics is zeker ruimte voor ontwikkeling. Ik werd vanuit de praktijk benaderd om de opleiding tot preventieassistent te volgen. De opleiding tot paro-preventieassistent is een stuk duurder. Toen ik aangaf dat ik de opleiding graag wilde volgen, werd daar positief op gereageerd.” 

Zijn er nog bepaalde opleidingen die je in de toekomst wil volgen?

Het lijkt me wel leuk om in de toekomst nog eens een training of cursus te volgen. Ik vind het voor nu wel prima zo. Ik zit goed op mijn plek en groei in mijn vak door de ervaring die ik opdoe. Soms volg ik webinars via de TopMondzorg Academy. Zo blijf ik bij binnen mijn vakgebied. Daarnaast spreek ik veel met collega’s en wisselen we onze ervaringen onderling uit. Daar leer je ook weer van.” 

 


Zelf aan de slag?

Bekijk hier onze openstaande vacatures of neem gelijk contact op met ons via werken@dentalclinics.nl.